فاطمه افشاری

🧠 همواره برای کشف حقایق و چرایی زندگی به راهنمایی شما دوستان منتقدم نیازمندم...

فاطمه افشاری

🧠 همواره برای کشف حقایق و چرایی زندگی به راهنمایی شما دوستان منتقدم نیازمندم...

نوشته های کوتاه فاطمه افشاری

پیام های کوتاه
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

روز مطالعه و استاد انتسیکلپدیست

دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۲۴ ق.ظ | فاطمه افشاری | ۰ نظر

مدتها بود دست بر قلم استادیمان نبرده بودیم تا اینکه یکی از مریدانمان یا استاد یا استاد کنان به خدمتمان شرفیاب شد و گفت استاد جان چه نشسته ای که از بس فیضان علم ننموده ای مملکت به اوج بی سوادی خویش رسیده است و من خود به چشم خویشتن دیدم که وای چه افتضاح!!!
گفتیم آخر تو شاگرد نیم وجبی چه میدانی سواد چیست؟
گفت همین که هر چه شما مینویسید مطالعه کنیم باسواد میشویم دیگر!
یک عدد کف گرگی زیبا مهمانش کردیم که دیگر جلوی ما اظهار فضل نکند سپس جواب دادیم: آخر کودک نابخرد من  #سواد_اندیشیدن است یا #مطالعه؟
سرش را از شرم به زیر افکند همین شد که دلمان سوخت و ادمه دادیم: 
 "سواد" یا 'literacy' را چه میبینی؟ گفت اگر باز هم خشانت به خرج نمیدهید باید بگویم که توانایی خواندن و نوشتن: ability to read & write خواهد بود. به او گفتیم: اما آیا این معنا دقیق است؟ سکوت تمام وجودش را فراگرفته بود فهمیدیم آماده یادگیریست... ادامه دادیم:
این روزها که اکثرا خواندن و نوشتن میدانند از واژه سواد با معنای حجم انبوه خوانده ها و مطالعه ای که صورت گرفته یاد میشود; ولی آیا این معنا نیز درست است؟ باز هم مانند بوف خاکستری خیره خیره ما را نگاه میکرد؛ گفتیم حرفی بزن دیگر... در امانی، گفت: در جایی نوشته شده بود " "ﺳــﻮﺍﺩ "
ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺧﻮﺍﻧـﺪﻥ ﺑـﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﻤـﯽ ﺁﯾـﺪ ،
ﺑﻠﮑــﻪ ﺑﺮ ﺍﺛـﺮ " ﺍﻧـﺪﯾﺸﯿـﺪﻥ " ﺑــﻪ ﺁﻧﭽـﻪ " ﻣﻄـﺎﻟﻌـﻪ "
ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾـﻢ ﺣﺎﺻـﻞ ﻣـﯽ ﺷـﻮﺩ .
چنان از جوابش ذوق کردیم که فهمیدیم به هشتک سوالی ما دقت کرده از همین رو به او گفتیم:
مطالعه خوب است اما مطالعه بدون تفکر بیهوده ترین کار است.
کسی که در طول عمرش حتی یک کتاب نخوانده اما نسبت به مسائل اطراف خود بی تفاوت نیست و می اندیشد باسوادتر از کسی ست که بزرگترین کتابخانه جهان در مغز اوست بدون اینکه به تک تک آنها فکر کرده باشد. مغز انبار کتاب که نیست بنشینی حفظ کنی بعد مانند سیستم آموزشی یکی از کشورها که نام نمیبریم و اول اسمش ایران است هر کسی قدرت یادآوری اش بالاتر باشد را باهوش بخوانی و نخبه نخبه حواله اش کنی و حقوق ماهی خدا تومن به نخبگی اش بدهی تا بیشتر طوطی وار حفظ کند...
ببین فرزندم! هرسطر که خوانده میشود با توجه به محتوای آن نیازمند ساعتها تفکر است.
همچون مدرک و درجه علمی یک فرد تعداد کتب مطالعه شده نیز ملاک خوبی برای سنجش سواد نیست!
پس شاید بهتر باشد به جای مطالعه بی حد و مرز به آنچه تا اکنون خوانده ایم بیاندیشیم. کاری که در نظام آموزشی فعلی با تمام پیشرفتش به کسی نیاموخته اند حتی به دانشجویان فلسفه که به جای آموختن اندیشیدن تنها می آموزند بخوانند و بخوانند و بخوانند...
مریدمان اینجا به اعماق تفکر فرو رفت که ما دانستیم دارد باسواد میشود... تصمیم گرفتیم مجددا بی خیال فیلترینگ و این قرطی بازیها شویم و باز علممان را در اختیار مریدان سینه چاکمان بگذاریم باشد که رستگار شوند!


 #энциклопэдист 
 

  • فاطمه افشاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.